Kozakov O.A. Answers to questions from readers // Reklama na selo. - september 2013 (the text is written in Ukrainian)
Питання 1. Проінформуйте щодо процедури отримання техдокументації (дозволу) на будівництво ферм.)
Для організації ферми, перш за все Вам необхідно придбати землі сільськогосподарського призначення, а також отримати посвідчення фермера або зареєструватися як юридична особа.
У разі якщо, ферма буде призначена для розведення дрібних тварин або свиноферма, отримувати посвідчення фермера не обов’язково.
Для утримання будь-яких тварин потрібно земляі просторе приміщення, капітального будівництва, а отже Вам необхідно буде відповідні документи, що підтверджують право власності або оренди землі та приміщень. Будівництво капітальних споруд, необхідно буде узгодити з архітектурою та місцевою адміністрацією.
Також не забуваємо про отримання дозволу від Пожежників, інспекції з охорони праці, а також Дозвіл Державної санітарно-епідеміологічної служби.
Потім з усім пакетом документів звернутися до органів місцевого самоврядування за постановою про відкриття ферми. Також, необхідно мати наступний персонал: обслуговуючий персонал, який безпосередньо буде доглядати за тваринами, бухгалтер, зоотехнік, ветеринарний фахівець, якщо планується додатково виралювати корми на своїх сільгоспугіддях, то потрібно найняти агронома.
Питання 2. Последствия использования земли не по целевому назначению (штрафы и др))
Відповідно до Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цивільного призначення земель є підставою для:
- визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;
- визнання недійсними угод щодо земельних ділянок;
- відмова в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною;
- притягнення до відповідальності відповідно до чинного законодавства фізичних та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Зокрема, Кодекс України про адміністративні правопорушення, передбачає, у разі використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об'єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень накладення штрафу на громадян від п'яти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також на посадових осіб - від п'ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Питання 3. Власник ділянки немає можливості приїхати в район для ее держреєстрації. Чи має право сільрада надати доручення на особу, якій власник надає дозвіл?)
Відповідно до підпункту 2 пункту 109 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Частиною 2 статті 244 Цивільного кодексу України передбачено, що представництво за довіреністю може ґрунтуватися на акті органу юридичної особи.
Частина 3 статті 245 Цивільного кодексу України передбачає, що довіреність особи, яка проживає у населеному пункті, де немає нотаріусів, може бути посвідчена уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, довіреностей на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування і розпорядження транспортними засобами.
Таким чином, довіреність посвідчена уповноваженою на це особою органу місцевого самоврядування є підставою для вчинення дій при реєстрації земельної ділянки.
Питання 4. Межевые знаки и сооружения. как выглядят, кто устанавливает, ответственность за разрушение или перенос
Згідно з Інструкцією про встановлення (відновлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріпленні межовими знаками, межовий знак – це спеціальний знак встановленого зразка, яким закріплюється місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Межовий знак – це конструкція, яка складається з чотирьох деталей:
- металева марка у формі кола діаметром 50 мм та товщиною 1 мм. У центрі марки розміщений отвір для кріплення за допомогою закладного дюбеля та стержня. Під отвором нанесений номер межового знака з десяти символів, вище отвору нанесений унікальний ідентифікаційний штрих-код;
- закладний дюбель довжиною 120 мм з верхньою основою у формі кола діаметром 60 мм, виготовлений з особливо витривалого полімеру;
- стержень фіксуючий червоного кольору довжиною 127 мм, виготовлений з особливого полімеру;
- стовпчик установчий (у розрізі хрестоподібний) висотою 700 мм з верхньою основою діаметром 60 мм, виготовлений з особливо витривалого полімеру.
Межовий знак у скомплектованому вигляді призначений для закріплення меж земельних ділянок на ґрунтованому покриві. У разі закріплення меж земельних ділянок, які збігаються із шляховими спорудами, парканами, огорожами, фасадами будівель та іншими лінійними спорудами, а також на асфальтованій або бетонній поверхні стовпчик установчий може не використовуватись, а закладений дюбель в такому випадку встановлюється в отвір у твердій поверхні.
Кожен межовий знак повинен мати номер, що не повторюється на всій території України та складається з десяти символів, з яких:
- перші три – арабські цифри;
- четвертий – літера українського алфавіту;
- останні шість – арабські цифри.
Виконавцем встановлення межових знаків може бути фізична або юридична особа, яка отримала ліцензію на проведення робіт із землеустрою. Якщо говорити про адміністративне покарання, то статтею 56 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено накладання штрафу від п’яти до десяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян за знищення громадянами межових знаків меж землекористування.
Питання 5. Внесение изменений в договор аренды земли в связи со сменой наименования юридического лица)
Відповідно до статті 32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
У свою чергу, діючими нормативно - правовими актами у галузі земельних ресурсів не передбачено обов’язковості внесення змін до договору оренди землі у разі зміни найменування чи назви юридичної особи орендаря.
Проте, типовим договором оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 р. № 220 передбачено вказувати у договорі оренди землі інформацію про орендаря (прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, найменування юридичної особи) земельних ділянок.
Статтею 33 Закону України “Про оренду землі” встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Крім того, статтею 654 Цивільного кодексу України визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Тобто, за клопотанням однієї із сторін договору, зміни до договору оренди земельної ділянки можуть бути внесені шляхом укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі, яка, як і договір оренди земельної ділянки набирає чинності після її державної реєстрації.
Разом з тим, відповідно до зазначеної вище статті 33 Закону України “Про оренду землі” у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Козаков Олександр, юрист
Реклама на село